Etický kódex dobrovoľníka
E t i c k ý kódex dobrovoľníka
v Centre sociálnych služieb – BYSTRIČAN, Považská Bystrica
Každý dobrovoľník Centra sociálnych služieb – BYSTRIČAN v Považskej Bystrici (ďalej CSS - BYSTRIČAN) dodržiava Etický kódex dobrovoľníka, ktorý je súčasťou zmluvy o dobrovoľníckej činnosti.
Jeho nedodržanie je dôvodom na ukončenie zmluvy o dobrovoľníckej činnosti v zariadení.
CSS – BYSTRIČAN má záujem na tom, aby pomoc dobrovoľníkov bola efektívne využitá a uspokojovala potreby klientov.
E t i c k ý kódex dobrovoľníka
Od dobrovoľníka v CSS – BYSTRIČAN sa očakáva, že:
- je dostatočne stotožnený s filozofiou a víziou organizácie,
- jeho správanie bude rešpektovať spoločenské zásady, založené na úcte človeka k človeku, rešpektovať právo na súkromie ľudí,
s ktorými prichádza do kontaktu,
- uvedomuje si veľkú zodpovednosť, ktorú má voči sebe, klientom, ich rodinám, zamestnancom CSS – BYSTRIČAN a verejnosti,
- hľadá v iných ľuďoch dobré stránky a vlastnosti, podnecuje ich rozvoj tak, aby boli ochotní prevziať spoluzodpovednosť a aktívne pristupovali k riešeniu vlastných problémov,
- vyhýba sa skresľovaniu informácií, rešpektuje a vyhľadáva pravdu,
- všetky dôverné informácie o iných osobách a firmách, ktoré sú v kontakte s CSS – BYSTRIČAN chráni ako dôverné,
- podporuje dôveru verejnosti v dobročinné inštitúcie,
- spravodlivo a dôsledne hodnotí vykonanú prácu.
Zásady správania ku klientom
Dobrovoľník CSS – BYSTRIČAN vo vzťahu ku klientovi plní svoje povinnosti:
- bez ohľadu na pohlavie, rasu, náboženstvo, kultúru a sociálne postavenie klienta, ku klientovi sa správa korektne, s pochopením a rešpektovaním jeho osobnosti,
- voči klientovi je trpezlivý, empatický, spravodlivý a rešpektuje jeho špecifické potreby a záujmy,
- ku klientovi pristupuje ako k rovnocennému partnerovi a neznižuje sa k arogantnému a hrubému správaniu voči nemu,
- s každým klientom komunikuje pre neho zrozumiteľnou rečou,
- klienta aktívne počúva a akceptuje dostatočne dlhý čas na jeho vyjadrenie sa,
- hľadá možnosti, ako zapojiť klienta do procesu rozhodovania
o vlastnej osobe a o riešení vlastných problémov,
- vedie klienta k samostatnosti,
- rešpektuje právo klienta na vlastný názor,
- klient má právo výberu, dobrovoľník zaňho nerozhoduje, pokiaľ klient svojim rozhodnutím neohrozuje seba, iných klientov alebo okolie,
- v prítomnosti klienta nerieši svoje súkromné záležitosti,
- ochraňuje klienta pred neetickým a nezákonným konaním iného zamestnanca, dobrovoľníka.
Zásady správania medzi spolupracovníkmi:
- je tímovým hráčom pracovného kolektívu,
- je tolerantný, objektívny, aktívne počúva,
- buduje pracovné vzťahy na pozitívnych základoch,
- v prípade nedorozumenia vie urobiť prvý krok, čo je najúčinnejšia cesta ako podať pomocnú ruku, vyriešiť problém a nepripustiť, aby problém nadobudol obrovský rozmer,
- nepodľahne falošnému pocitu kolegiality, ak je svedkom neodbornosti kolegu, jeho nesprávneho, nespravodlivého správania, diskriminácie, či iného neetického správania voči klientovi alebo kolegovi,
- preukazuje pochopenie a úctu voči ostatným dobrovoľníkom
a partnerom,
- rešpektuje názory ostatných.
Zásady správania voči rodine a verejnosti:
- dobrovoľník svojim vystupovaním a aktivitami šíri dobré meno zariadenia a podporuje osvetu o živote ľudí zo sociálne znevýhodneného prostredia a špeciálnymi potrebami,
- zachováva dôvernosť informácií o klientoch, neposkytuje informácie nadobudnuté pri výkone dobrovoľníckej práce,
- dobrovoľník nesmie vedome vykonať, ani prijať žiadne rozhodnutie, ktoré by bolo v neprospech CSS – BYSTRIČAN.